Tibiti, vlindertuin, Galibi en mijn afscheid! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fabienne Berkum - WaarBenJij.nu Tibiti, vlindertuin, Galibi en mijn afscheid! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fabienne Berkum - WaarBenJij.nu

Tibiti, vlindertuin, Galibi en mijn afscheid!

Door: Fabienne van Berkum

Blijf op de hoogte en volg Fabienne

06 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Het is weer een tijdje geleden dat ik geschreven heb en ik krijg van zoveel mensen de vraag wanneer mijn laatste verslag nou is komt.. Helaas ben ik sinds ik in Nederland ben weer erg druk (en soms heb ik weer geen zin) waardoor ik mijn laatste verslag dus nog steeds niet had geschreven.

In middels ben ik dus weer 10 weken in Nederland en ja ik mis de warmte en het relaxte leven van Suriname! Maar even denken hoor.. Wat heb ik nou mijn laatste maand in Suriname allemaal gedaan.

Ik ben eerst naar Tibiti geweest met 3 andere super gezellige meiden, we hebben hier met luxe in de jungle overnacht, want we hadden voor het eerst bedden waar we op konden slapen. En wat sliepen die bedden toch heerlijk! Een stuk beter dan ons studentencomplex. We mochten hier 2 dagen lang op quads rondrijden door de jungle (bossen) en we hebben de eerste dag ook nog een tocht met paarden gedaan door de jungle. De tweede dag zijn we ook nog wezen zwemmen in een kreekje. Ik denk dat ik dit een van de leukste trips vond die ik in 5 maanden heb gedaan en niet om de paarden, maar juist om het quad rijden want wat was dat vet zeg!

We zijn door de weeks (want ik was al klaar met me stage) ook nog naar de vlindertuin geweest. Je bent hier zo klaar, maar het is toch leuk om een keer te zien en je bent tenslotte ook een ochtend weer weg. Dit heb ik gedaan met Chantal, Jantine en onze nieuwe Belgische huisgenoot Stephanie. Ik ben ook nog met Jantine naar Torarica geweest om even heerlijk te genieten in de sauna en jacuzzi.

Nadat we op vrijdag hadden paardgereden heb ik van deze lieve mensen ook nog afscheid genomen en zijn we met z'n alle naar de film geweest. Daarna ben ik ook nog naar een leuk afscheidsfeest (pool party) geweest van een paar andere studenten, en we zijn de volgende ochtend vertrokken met alle meiden van ons huis voor een volgende trip. Deze keer gingen we naar Galibi, dit was tenslotte ook mijn laatste weekend in Suriname, dus dat was nog even genieten!

Met een slecht begin zijn we deze trip begonnen, eerst hadden we een paar uur in de bus gezeten, toen zijn we door de regen heen op een open en klein bootje naar Frans Guyana gegaan (waar ik al was geweest). Toen zijn we weer gaan varen in de regen op ons open en kleine bootje.. En het stormde echt super hard, we moesten ook nog een paar uur varen en we hadden al vuilniszakken gekocht en daarvan regenpakken gemaakt, ook hadden we een groot zeil over ons heen getrokken.

Eenmaal daar aangekomen zagen we voor het eerst een strand in Suriname en dus geen kreek. 'S nachts zijn we weer ons bootje opgegaan, gelukkig regende het niet meer. We zijn toen zeeschildpadden wezen spotten. We hadden heel lang rond gevaren en we hadden een paar sporen gezien, maar helaas was het nog te vroeg voor het seizoen van de schildpadden en kwamen we ze niet tegen. We hebben wel een hele grote dode schildpad gezien op het strand en er kwam nog bloed uit zijn mond..

We hadden weer geslapen in hangmatten en de volgende dag hadden we heerlijk ontbeten met gebakken eieren, pannenkoeken en nog veel meer! Daarna hebben we een wandeling gemaakt over het strand en in het dorpje. Ook zagen we een tam baby aapje, we mochten die op onze arm hebben en er een foto mee maken. We hebben nog heel even liggen zonnen aan het strand en toen hebben we weer ingepakt en zijn we weer terug gaan varen. Gelukkig scheen de zon toen heerlijk! Na een vermoeide dag moest ik nog de laatste dingen inpakken van me koffer, want we kwamen zondag avond terug en maandag middag vertrokken we weer naar Nederland.

Ik heb erg genoten deze 5 maanden en ik had graag langer willen blijven. Ook ben ik dankbaar voor mijn leuke stage plek bij Minves. En ik denk dat ik in de toekomst Suriname weer een bezoekje kom brengen, maar eerst gaan we deze zomer een nieuw avontuur tegemoet in Bulgarije (Sunny Beach). Ik ga namelijk werken bij de grootste club in Sunny Beach: Den Glade Viking! Mijn vliegticket is al geboekt en ik vertrek 4 juli en blijf minstens 6 weken weg.

Ow en ik heb nog een ander nieuwsje, ik heb een springpaard van me ouders gekregen en we gaan haar aanstaande vrijdag ophalen! :D

Ik bedank iedereen voor het lezen van mijn reisverslagen en de interesse die jullie hebben getoond in mij toen ik weg was!

Groetjes
Uit het inmiddels koude Nederland..

• 07 April 2015 - 19:46

Richel En Lisette:

hey fabienne,

Het heeft effe geduurd, maar het was weer de moeite waard. Je hebt de 5 maanden werken goed gecombineerd met feesten, uitjes, feesten en nog eens uitjes. Veel gezien en veel genote en natuurlijk hard gewerkt.

Nu weer eventjes terug en daarna op naar het volgende avontuur.
    Maak je dan ook weer reisverslagen of moet ik zeggen nachtverslagen!

We zien het vanzelf.

Groetjes, richel en Lisette

P.s. De een heeft een hond, de ander een paard! Verschil moet er zijn.
    Hou die sponsor maar in ere.